در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

آنچه درباره جامسواکی و مسواک نمی‌دانستید

آنچه درباره جامسواکی و مسواک نمی‌دانستید


حسابی خوابتان می‌آید و می‌خواهید بخوابید، ولی یک کار باقی مانده است، هنوز مسواک نزده‌اید! با بی‌‌حوصلگی به دست‌شویی می‌‌روید، خمیر دندان را روی مسواک می‌‌گذارید و به جلوی تلویزیون برمی‌گردید. در حالی که غرق تماشای آخرین صحنه‌های فیلم هستید، دندان‌هایتان را تند تند مسواک می‌‌زنید. فکر می‌‌کنم یک دقیقه هم نمی‌شود
.

ولی آیا این نوع مسواک زدن اثری هم دارد؟

اگر از شما سوال کنند کدام قسمت‌ از دندان‌هایتان را مسواک زده‌اید، به یاد ندارید، چون در حالی که غرق تماشای آخر فیلم بودید، مثل هر شب و به صورت خودکار، در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن دندان‌هایتان را مسواک زده‌اید.

یک لحظه صبر کنید.

حتما قبول دارید شما همین یک دست دندان را دارید و اگر هر یک از آنها را از دست بدهید، دندان تازه‌ای به جای آن رویش پیدا نخواهد کرد و باید تا آخر عمر با جای خالی آن کنار بیایید.

از همین امشب با دندان‌هایتان مهربان‌‌تر باشید. لحظاتی را فقط به مسواک زدن اختصاص دهید.

جلوی آینه بایستید و با این روش جدید دندان‌هایتان را مسواک بزنید:

مسواک زدن از یک تا چهار

همیشه عادت کرده‌ایم از سطح جونده ی دندان‌ها مسواک زدن را شروع کنیم، بنابراین بیشتر اوقات وقتی نوبت به سطح زبانی دندان‌ها می‌‌رسد، یا دستمان خسته شده است و یا مسواک زدن این سطح از دندان‌ها را از قلم می‌اندازیم، بنابراین از امشب به بعد، اول سطح زبانی دندان‌ها، بعد سطح جونده و آخر از همه سطح گونه‌ای دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

هنگامی که سطح جونده را مسواک می‌‌زنید، موهای مسواک را مثل برس روی این سطح نکشید. این کار نه تنها موجب سایش سطح دندان‌ها می‌‌شود، بلکه عمق شیارهای سطح دندان را نیز پاک نخواهد کرد. روش درست آن است که موهای مسواک را روی سطح جونده دندان‌ها فشار دهید و مسواک را فقط در جای خود لرزش دهید. به این ترتیب عمق شیارها که محل اولیه ایجاد پوسیدگی است، پاک خواهد شد.

پشت دندان‌های جلویی و پشت آخرین دندان‌های موجود در هر قوس فکی که معمولا دندا‌ن‌های عقل هستند، سرزمین‌های فراموش شده در دهان شما می‌‌باشند که مسواک کمتر به این سرزمین‌ها پا می‌‌گذارد.

برای پاک کردن این سطوح، مسواکتان را به صورت عمودی گرفته و یک زاویه 45 درجه به آن بدهید. در این وضعیت موهای مسواک به این سطوح رسیده و می‌تواند کاملا این سطوح را پاک کند.

از همین امشب برای مسواک زدن از این روش جدید استفاده کنید.

ناگفته‌های جامسواکی

شما مسواکتان را کجا نگه می‌دارید؟ در جا مسواکی کنار دست‌شویی و یا در یک لیوان روی میز آرایشتان؟ تا به حال فکر کرده‌اید بهترین محل برای نگهداری مسواک کجاست؟ بد نیست بدانید جامسواکی کنار دست‌شویی اصلا محل مناسبی برای قرار دادن مسواک نیست، چون وقتی شما از توالت خارج می‌شوید و دست‌هایتان را در دست‌شویی می‌شویید، کاسه دست‌شویی آغشته به تعداد زیادی میکروب خواهد شد. این میکروب‌ها با فشار آب در فضای دست‌شویی پخش می‌شوند و روی مسواک‌ها می‌نشینند. شما با وارد کردن مسواک به دهانتان میکروب‌ها را وارد دهان و دستگاه گوارش تان خواهید کرد.

توصیه ما این است که برای دست‌شویی‌تان یک کابینت مخصوص نگهداری مسواک بخرید و مسواک‌ها را درون این کابینت دربسته نگهداری کنید. اگر تغییر دکوراسیون برایتان دشوار است، حداقل یک کاور مسواک برای هر کدام از مسواک‌هایتان بخرید و سر مسواک‌ها را درون این درپوش‌ها نگهداری کنید.

روش دیگر هم این است که مسواک‌ها را خارج از دست‌شویی مثلا در اتاق خواب تان نگهداری کنید.









راهنمای خرید مسواک

- سایز سر مسواک را متناسب با اندازه دهان خود انتخاب کنید. مسواک مناسب باید به شما امکان دسترسی به بیشترین سطح دندان‌ها را بدهد و شما بتوانید به راحتی دندان‌های عقبی را با آن تمیز کنید.

- سلیقه و نظر شما مهم است. مسواکی را انتخاب کنید که با آن راحت باشید و با سهولت بتوانید با آن دندان‌هایتان را بشویید. سعی کنید نسبت به مسواک تان احساس خوبی داشته باشید.

- در صورتی که تحلیل لثه دارید و یا دندان‌های شما به آب سرد و گرم حساس است، از مسواک‌های فوق نرم (سوپرسافت یا اکستراسافت) استفاده کنید.

- دسته مسواک باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در دست شما قرار گیرد. دسته مسواک هرچه حجیم‌تر باشد، راحت‌تر در کف دست جای می‌گیرد و در نتیجه کنترل بهتری در مسواک زدن خواهید داشت.

- زاویه بین دسته و سر مسواک باید کم باشد، یعنی دسته با شیب ملایمی به سر ختم شود.

- برخی کارخانجات تولیدکننده مسواک، مدعی هستند که به دلیل ایجاد تغییراتی اندک در نحوه قرارگیری، طول، سختی و نحوه قرار گرفتن، دارای بهترین طراحی هستند و طرح جدید مسواک ارایه شده ی آنها، بهترین کارایی را دارد.

اگرچه ادعا می‌شود بعضی انواع مسواک‌های جدید، پلاک‌های میکروبی را بهتر برمی‌دارند، ولی تحقیقات، نشان داده شده است که هیچ یک برتری مشخصی بر دیگری ندارند و هیچ مسواکی قادر نیست همه پلاک‌ها را بردارد. به نظر دندانپزشکان، روش مسواک زدن صحیح مهم‌تر از نوع مسواک است.

- مسواک شما باید دارای سر کوتاه، الیاف نایلونی با نوک گرد و نرم یا متوسط باشد. سر الیاف و موهای مسواک در صورتی که گرد باشد، حین مسواک زدن لثه را کمتر تحریک خواهد کرد و احتمال آسیب لثه کاهش می‌یابد.

- یک مسواک خوب آن است که بعد از مدتی استفاده، پرزهای آن پخش و پلا نشود. شاید بگویید که همه مسواک‌ها بعد از مدتی این‌طور می‌شوند، اما مسواک اگر خوب باشد، به جای اینکه در مدت دو هفته خراب شود، 3 تا 4 ماه بدون اینکه پرزهایش مشکلی پیدا کنند، کار می‌کند.

واقعیت این است که تمیز کردن دندان‌ها وقتی امکان دارد که پرزهای مسواک خاصیت ارتجاعی خود را از دست نداده باشند.

دکتر شکیلا نیکنام

هفته نامه سلامت

در ازدواج ، واقع بین باش!

1. انتظارات نامعقول: دختر و پسری که با هم پیمان زناشویی می‌بندند و یکدیگر را به عنوان شریک زندگی برمی‌گزینند ، بی‌شک از همدیگر انتظاراتی دارند که توقّع دارند طرف مقابل، آنها را برآورده کند؛ امّا باید توجّه داشت که تداوم و استحکام خانواده در مراحل مختلف، نیازمند غلبه عقل و منطق بر ابعاد گوناگون زندگی مشترک است. بدون هیچ شکّی باید گفت که هرچه این انتظارات، معقول‌تر و واقع‌بینانه‌تر باشد ، عوارض پیش‌بینی شده و غیر پیش‌بینی شده، کمتر به وحدت و انسجام خانواده گزند می‌رسانند.
هر چه زن و مرد از یکدیگر و یا از زندگی زناشویی، انتظارات آرمانی‌تر و غیر عاقلانه‌تری داشته باشند، استحکام و ثبات خانواده، بیشتر به خطر خواهد افتاد.

زن و مرد باید بدانند که هیچ کدام از آنها کامل نیستند و هر کدام از آنها با مجموعه‌ای از داشته‌ها و ناداشته‌ها، کمال‌ها و نقص‌ها، زیبایی‌ها و زشتی‌ها و خوبی‌ها و بدی‌ها به عرصه زندگی جدید ، پا می‌گذارند و قرار است در کنار هم، راه کمال را بپیمایند و یکدیگر را بسازند.

یکی از تفاوت‌های بین ازدواج در جوامع غربی و ازدواج در جوامع سنّتی، همین غلبه نگرش رُمانتیک (شاعرانه و رؤیایی) به ازدواج در غرب است. این نوع نگرش، انتظارات بسیار بالا و نامعقولی را بر خانواده تحمیل می‌کند که اغلب برآورده نمی‌شوند و همین، موجب تزلزل و بی‌ثباتی خانواده می‌شود. به گفته ویلیام.ج.گود : «یک جوان غربی که از منظر عشق رُمانتیک به ازدواج می‌نگرد ، انتظارات بسیار بالایی دارد و از داشتن یک زندگی یکنواخت و خسته‌کننده (هر چند توأم با آسایش) ناخشنود است. در حالی که در بسیاری از جوامع، به جوانان آموخته می‌شود که در بهترین حالت، از همسر خود توقّع احترام داشته باشند و نمی‌تواند از او انتظار خوش‌بختی داشته باشند». به همین دلیل است که طبق برخی آمارها، از هر صد ازدواج عشقی در امریکا، 93 مورد از آنها با شکست دردناک رو به رو می‌شوند و در فرانسه، عمر متوسط هر ازدواج عشقی، سه ماه و نیم است.1

بینش اسلامی، برای محکم کردن اساس خانواده و پایداری آن، زن و مرد را به انتظارات معقول فرا می‌خواند؛ بدین معنا که آنها را به واقع‌نگری و پرهیز از غلبه احساسات و اوهام به راه‌های گوناگون مانند: توجّه دادن به کارکردهای مادّی و معنوی خانواده و تشویق به کسب پاداش‌های اُخروی، دستور می‌دهد و آنها را به مصالح و منافع ناپیدای رابطه زناشویی، توجّه می‌دهد. قرآن می‌فرماید: «با آنان (زنان) به طور شایسته رفتار کنید. پس اگر نسبت به آنها (به هر دلیل) کراهت پیدا کردید (فوراً تصمیم به جدایی نگیرید و بدانید که) چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد و خدا خیر فراوانی در آن قرار دهد».2


2 . رعایت نکردن مرزهای روابط جنسی (بی‌بند و باری): یکی از عوامل مهمّی که زن و مرد را به هم نزدیک می‌سازد و زندگی مشترک و پیوند آنها را ایجاب می‌کند، غریزه جنسی است. مرد، نیاز جنسی زن را تأمین می‌کند و متقابلاً زن، نیاز جنسی مرد را، و این نیاز متقابل، تا حدود زیادی ثبات و پیوند دائمی بین آن دو را فراهم می‌کند؛ امّا صِرف رفع نیاز جنسی، نمی‌تواند به تنهایی، حافظ استحکام و پایداری خانواده باشد، بلکه این روابط جنسی باید در چارچوب خانواده صورت پذیرد. به جرئت می‌توان گفت که از جمله زمینه‌ها و شرایط اجتماعی بسیار مهمّی که نقش تعیین‌کننده‌ای در سوق‌یابی افراد به ازدواج و تشکیل خانواده و در مرحله بعد، حفظ و ثبات و تحکیم خانواده دارد، رعایت حدّ و مرز روابط جنسی و منحصر بودن ارضای جنسی، به ازدواج مشروع در چارچوب خانواده است.

ایجاد و اِعمال این محدودیت در جامعه ـ که مستلزم آماده‌سازی بسترهای فرهنگی مناسب، جامعه‌پذیری مطلوب، وجود نظام کارآمد، کنترل رسمی و غیر رسمی و بالاتر از همه، آسان کردن شرایط ارضای مناسب این نیاز طبیعی از مجاری مقبول و زدودن زمینه‌ها و انگیزه‌های روی آوردن به شیوه‌های غیرمجاز است ـ ، تأثیر عمده‌ای در ارتقا و تثبیت جایگاه خانواده در برابر جایگزین‌های غیر مطلوب ایفا می‌کند.

زن یا مرد ، وقتی احساس کند که شریک زندگی‌اش نیازهای طبیعی خود را در خانواده تأمین می‌کند و وفاداری خود را نسبت به این کانون رعایت می‌کند ، به زندگی مشترک خود دلگرم می‌شود و زمینه پایداری آن را مهیا می‌کند؛ امّا اگر این حس اعتماد در بین آنها از بین برود و یا جامعه، به گونه‌ای باشد که در آن، شرایط روابط جنسی آزاد برای افراد ، آماده باشد و زن و مرد احساس کنند که تأمین نیازهای شریک زندگی‌شان به چارچوب خانواده منحصر نیست، پایه‌های پیوند مشترک، رفته‌رفته سست می‌شود و سرانجام از هم خواهد پاشید.

تفاوت آن جامعه که روابط جنسی را محدود می‌کند به محیط خانوادگی و چارچوب ازدواج قانونی، با اجتماعی که روابط آزاد در آن اجازه داده می‌شود، این است که ازدواج در اجتماع اوّل، پایان انتظار و محرومیت و در اجتماع دوم، آغاز محرومیت و محدودیت است.

شهید مطهری در این خصوص می‌گوید: «تفاوت آن جامعه که روابط جنسی را محدود می‌کند به محیط خانوادگی و چارچوب ازدواج قانونی، با اجتماعی که روابط آزاد در آن اجازه داده می‌شود، این است که ازدواج در اجتماع اوّل، پایان انتظار و محرومیت و در اجتماع دوم، آغاز محرومیت و محدودیت است. در سیستم روابط آزاد جنسی، پیمان ازدواج، به دوران آزادی دختر و پسر خاتمه می‌دهد و آنها را ملزم می‌سازد که به یکدیگر وفادار باشند؛ امّا در سیستم اسلامی، ازدواج، به محرومیت و انتظار آنان پایان می‌بخشد. سیستم روابط آزاد، اوّلاً موجب می‌شود که پسران و دختران، تا جایی که ممکن است از ازدواج و تشکیل خانواده سر باز زنند. ثانیاً پیوند ازدواج‌های موجود را سُست می‌کند و سبب می‌گردد به جای این که خانواده، بر پایه یک عشق خالص و محبّت عمیق استوار باشد و هر یک از زن و شوهر، طرف مقابل خود را عامل سعادت خود بدانند، بر عکس، همدیگر را به چشم رقیب و عامل سلب آزادی و محدودیت ببینند و چنان که اصطلاح شده است، یکدیگر را زندانبان بنامند».3اسلام با مرزبندی بین راه‌های مشروع و نامشروع ارضای جنسی و کوشش برای نهادینه کردن ازدواج نوع اوّل و از میان برداشتن نوع دوم، در جهت تحکیم خانواده، گام برداشته است.


3 . رشدنیافتگی و عدم بلوغ زن و شوهر: یکی دیگر از عوامل ناپایداری خانواده، رشد‌نیافتگی و عدم بلوغ زن و مرد است. تحقیقاتی که در مورد عوامل مؤثّر در اختلال خانواده در کشورهای غربی صورت گرفته، ازدواج در سنین پایین (به منظور خاص، زیر بیست سالگی) را در ردیف عوامل مهم برشمرده‌اند. به نظر می‌رسد که رابطه میان پایین بودن سنّ ازدواج و افزایش احتمال اختلاف زناشویی، تا حدودی معلول فقدان رشد، در زن و شوهر باشد.4

باید توجّه داشت که مراد ما از عدم بلوغ و رشدنیافتگی، صِرف بلوغ و رشد جنسی و جسمی نیست؛ بلکه بلوغ و رشد به معنای عام آن، مورد نظر است که شامل بلوغ فکری، بلوغ عاطفی، بلوغ اجتماعی و بلوغ اقتصادی هم می‌شود که پرداختن به هر یک از آنها مجالی دیگر را می‌طلبد. از این رو، ما به بلوغ و رشد عاطفی اشاره می‌کنیم:

«بلوغ عاطفی» بدین معناست که فرد، به حدّی از توانایی‌های روانی و رفتاری دست یافته باشد که قدرت برقراری و حفظ روابط شخصی با دیگران، وارد شدن به تعاملات عاطفی و توان درک احساسات متقابل و حسّ همدلی را داشته باشد.
بسیاری از مسائلی که استحکام و پایداری خانه و خانواده را به چالش کشیده‌اند ، ریشه در عدم بلوغ عاطفی زن و مرد دارند. زن و مردی که نتوانند احساسات همدیگر را درک کنند و در مشکلات زندگی، خود را به جای یکدیگر بگذارند وخواسته یا ناخواسته، ثبات و استحکام خانواده را به خطر می‌اندازند.

صاحب‌نظران می‌گویند: «خداوند، انسان‌ها را طوری آفریده که وقتی نیازها و مصالح یکدیگر را تأمین می‌کنند، به‌تدریج، رابطه‌ای عاطفی میانشان ایجاد می‌شود و رشد می‌کند... . می‌توان گفت که نیرومند‌ترین عامل دوام و رشد خانواده، عاطفه و محبّت اعضای خانواده به یکدیگر است. بنا بر این، به حکم عقل، اگر زندگی خانوادگی، ضرورت داشته باشد، بهترین عامل برای استحکام و بقای آن، برانگیختن عواطف متقابل افراد خانواده، نسبت به یکدیگر است».5


4 . عدم توجّه به نقش‌های جنسیتی: نقش، به رفتاری اطلاق می‌شود که دیگران، از دارنده یک منزلت معین، انتظار دارند.6 جنسیت هم به تفاوت‌های روان‌شناختی و اجتماعی و فرهنگی بین زنان و مردان مربوط می‌شود. 7 با توجّه به این تعریف‌ها، نقش‌های جنسیتی، به وظایف و رفتارهای متفاوت هر کدام از زن و مرد اطلاق می‌شوند که ریشه روان‌شناختی، اجتماعی و فرهنگی دارند.

در بسیاری از فرهنگ‌ها ـ بویژه در جوامع سنّتی‌تر ـ نقش‌هایی که جامعه از زن و مرد انتظار دارد ، متفاوت‌اند. تقسیم کار، نظام خانواده را سامان می‌دهد و از ظهور هرج و مرج در درون آن جلوگیری می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز استحکام بنیان خانواده باشد؛ امّا بی‌توجّهی به نقش‌های جنسیتی و برعهده نگرفتن مسئولیت‌های خاص خود توسّط هر کدام از زن و مرد ، می‌تواند به بی‌ثباتی اساس خانواده منجر شود.

«برای تحکیم اساس خانواده باید به گونه‌ای سیاستگذاری شود که نظام خانواده به هم نریزد؛ زیرا اگر زن، در اداره و تأمین مالی خانواده، احساس استقلال و یا برابری با مرد داشته باشد و یا مرد، خانه را محل آرامش و رأفت و عطوفت نیابد، ناخواسته، روحیه تقابل و استغنا و طغیان بروز می‌کند».8 در نهایت، این تقابل‌ها زمینه فروپاشی اساس خانواده را فراهم می‌آورند. ما هرگز با اشتغال زنان در بیرون از خانه، مخالف نیستیم، امّا معتقدیم که برنامه‌ریزی‌های اداره خانواده، باید به گونه‌ای باشد که به نقش‌های خاص و طبیعی زن و مرد بی‌توجّهی نشود؛ زیرا عدم توجّه به این نقش‌ها، استحکام و ثبات خانواده را به چالش می‌کشد.



یک دروغ ولو به عنوان شوخی

شاگردان امام زمان ! نکند شبانه روز بگذرد و شما یک دروغ ولو به عنوان شوخی گفته باشید


در شیخان قم یک نفر دفن است به نام زکریا بن آدم ، گاه گاهی سری به وجود مقدس او بزنید، و با روح او ارتباط پیدا کنید. راوی از حضرت رضا ع می پرسد: آقا! را هم دور است و نمی توانم به حضورت برسم.امام فرمود: مگر گم کردید زکریا بن آدم ؟! الامین علی الدین والدنیا! بارک الله ! چه امتحان دادی ، چه نمره گرفتی ؟ شاگردان عزیز اسلام ! طلاب محترم حوزه علمیه قم ! بکوشید که اگر ولی عصر - عجل الله فرجه - بخواهد برای شما نمره بدهد، بنویسد، الامین علی الدین و الدنیا!

برای هوای نفستان ، ابروی اسلام را لطمه نزنید.

برای انجام هوای نفس ، بر خودتان اگر صدمه بزنید، بر اسلام صدمه نزنید، دامن انقال و اسلام را ننگین نکنید.

با خدا باشید! به سوی خدا بروید.

انسانی باشید که وقتی فرشته ها می آیند گناهان شما را بنویسند و ببرند، بیایند و بروند. ماه بگذرد و از شما چیزی ننویسند.

شما را به خدا گاهی تنها بنشینید! علی (ع) می فرماید: گاهی تنها برو بیرون ، کسی هم با تو نباشد، برو جلو آنها که خوابیده اند، در آن جایی که همیشگی خوابیده اند. بگو: السلام علیکم یا اهل الدیار! ذکر الموت عباده و یجب علی کل انسان ان یذکر الموت جلو آنها بایست و با آنها صحبت کن.

گاه گاهی در خودتان مطالعه کنید. ما باید چندین کتاب را با دقت مطالعه کنیم ، اول ، کتاب تدوین الهی ، دوم کتاب نفس است. خواندن این کتاب لازمتر است ، و ما موظفیم این کتاب نفس را به دقت مطالعه کنیم.

طلاب محترم ! با نفستان بجنگید و پیروز شوید! تا بتوانید با دشمنانتان بجنگید. والله این جهاد اکبر و آن جهاد اصغر است و تا این جهاد اکبر را نکنید، قدرت بر جهاد اصغر پیدا نمی کنید.

می بخشید فرزندان قرآن ! امام زمان (ع) از ما توقع دارد. یک خرده با هوای نفس مخالفت کنیم. بیایید از این اسارت نفس بیرون برویم.

بیایید از اسارت شیطان بیرون برویم.

انسانی باشید که وقتی فرشته ها می آیند گناهان شما را بنویسند و ببرند، بیایند و بروند. ماه بگذرد و از شما چیزی ننویسند.

شاگردان امام زمان ! نکند شبانه روز بگذرد و شما یک دروغ ولو به عنوان شوخی گفته باشید آن ادم که باید بشوید، نمی شوید، به آن مقامی که باید برسید نمی رسید مواظب خویشتن باشید و روحتان را ترقی بدهید و بروید به آنجا که یک انسان کاملی باید برود.

در خود بنگرید و کتاب نفس را مطالعه کنید و راه قد افلح من زکیها را یاد بگیرید.

برادران و طلابی که تازه واردید! بروید پیش آنها که می توانند شما را زنده کنند.

اوقات را مغتنم بدارید، یک وقت خلوتی بین خود و خدا قرار دهید.
امام زمان (ع) از ما توقع دارد. یک خرده با هوای نفس مخالفت کنیم. بیایید از این اسارت نفس بیرون برویم.



علاقه و رابطه تان را با اهل بیت علیهم السلام عصمت قوی کنید، که قوی خواهید شد.

آقایان را متوجه این مطلب (کنم که) نام حضرت ولی عصر - عج الله فرجه - باید در مجالس ما باشد. باید همیشه ذکری از او بشود. اگر بتوانید بعد از نماز صبح یک دعایی هست مربوط به حضرت که دعای عهدنام دارد، آن را گاه گاهی بخوانید و با او پیمان ببندید، سبب توفیقتان است.

در حوزه قم درسی بخوان که آن قدر اوج بروی ، آن قدر بالا بروی که زمین را نبینی و زمان را نبینی ، جز الله به هر چه نگاه کنی ، الله بینی. توحید در تمام شوون و ابعاد زندگی شما ظاهر شود.

ای امیدهای امام زمان ! ای امیدهای امام باقر و امام صادق ! شما را به خدا این همه افعال غیر مناسب از شما سر نزند. خودتان را آلوده به این جهان کثیف نکنید!


یک اندرز

مردی با اصرار بسیار از رسول اکرم (ص) یک جمله به عنوان اندرز خواست رسول اکرم (ص) به او فرمود :

-اگر بگویم به کار می بندی ؟

-بلی یا رسول الله

رسول اکرم (ص) بعد از این که سه بار از او قول گرفت و او را متوّجه اهمّیت مطلبی که می خواهد بگوید کرد به او فرمود :

هر گاه تصمیم به کاری گرفتی ، اوّل در اثر و نتیجه و عاقبت آن کار فکر کن و بیندیش، اگر دیدی نتیجه و عاقبتش صحیح است آن را دنبال کن و اگر عاقبتش گمراهی و تباهی است از تصمیم خود صرف نظر کن.

غذاهای ضد استرس را می شناسید؟

حقیقات ثابت کرده است که فشار عصبی نه تنها باعث تغییرات خلقی می شود، بلکه باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری ها، از سرماخوردگی ساده گرفته تا بیماری های قلبی عروقی نیز می گردد.

راه های زیادی برای مقابله با استرس و فشار عصبی وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از مواد غذایی است که در کنترل استرس نقش مهمی به عهده دارند.

غذاها می توانند از راه های مختلفی بر میزان استرس تاثیر بگذارند؛ مثلا بعضی غذاها باعث کاهش سطح سروتونین (ماده شیمیایی که در مغز باعث ایجاد آرامش می شود) در خون می شوند.

بعضی غذاهای دیگر باعث کاهش سطح هورمون های کورتیزول و آدرنالین (هورمون هایی که در بدن باعث ایجاد استرس می شوند) می گردند.

همچنین بعضی غذاها نیز با تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون ، بدن را از عوارض استرس در امان نگه می دارند.

مواد غذایی ضد استرس

کربوهیدرات ها :

تمام کربوهیدرات ها در مغز باعث افزایش ترشح سروتونین(Serotonin) می شوند. برای این که میزان سروتونین در خون بالا بماند، بهتر است از مواد غذایی دارای کربوهیدرات های پیچیده که به کندی هضم می شوند، استفاده کنید. بعضی از این مواد غذایی شامل حبوبات، نان، ماکارونی و غلات می باشند.

مرکبات :

ویتامین C موجود در مرکبات می تواند سطح هورمون ایجاد کننده استرس را پایین آورده و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

اسفناج :


اسفناج دارای مقادیر قابل توجهی منیزیم است که در تعدیل سطح کورتیزول(Cortisol) خون بسیار موثر است. سطوح پایین منیزیم در خون باعث افزایش سردرد و خستگی ناشی از استرس می شود.

روغن ماهی :


اسید چرب امگا-3 موجود در روغن ماهی باعث جلوگیری از افزایش هورمون های ایجاد کننده استرس و همچنین محافظت در برابر بیماری های قلبی - عروقی می شود.

چای :

تحقیقات ثابت کرده است که افرادی که روزانه چای می نوشند، نسبت به افرادی که چای نمی نوشند، به مراتب احساس آرامش بیشتری دارند و سطح هورمون کورتیزول آن ها در شرایط استرس زا پایین تر است. در مقابل قهوه برعکس عمل می کند و باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در خون می شود.

پسته :

هورمون آدرنالین(Adrenaline) در شرایط استرس زا، باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود. خوردن روزانه مقداری پسته باعث کنترل میزان ترشح این هورمون می شود.

آووکادو :

یکی از بهترین راه ها برای کاهش فشار خون ، دریافت مقادیر کافی پتاسیم از مواد غذایی است. میوه آووکادو سرشار از پتاسیم است.

بادام :

سرشار از ویتامین های مورد نیاز بدن است. ویتامین E موجود در بادام باعث تقویت سیستم ایمنی و ویتامین B موجود در آن باعث تقویت بدن در مقابله با شرایط استرس زا می شود.

سبزیجات خام :

جویدن سبزیجات ترد مانند هویج و کرفس از طریق مکانیکی باعث کاهش عادت به هم فشردن دندان ها در نتیجه استرس می شوند.

شیر :

کلسیم موجود در شیر باعث کاهش اسپاسم عضلانی و ایجاد آرامش در بدن می شود.

آموزش اسم اعظم

همگی تا بحال درباره اسم اعظم خدا چیزهایی شنیدهایم. گاه آرزو کرده ایم وای کاش گفته ایم که چه می شد ما هم به این اسم اکسیری دست می یافتیم تا به آرزوهای نایاب و محال خویش دست می یافتیم. اما اندکی بعد به ذهنمان خطور می کرد که دست ما کوتاه و خرما برنخیل!

اما این دریغ و افسوس سرایی ها خیلی در منطق اسلام جایی ندارد.اگر تلاش کنی به حقیقت اسم شریف اعظم در جوانی هم دست خواهی یافت . این نوشتار که بر گرفته از قلم گرانسنگ مرحوم علامه طباطبایی است ،برآن است تا پرده از اسم اعظم الهی برگرفته و راز دستیابی به آن را بیاموزد.


1- نکته‏ای در مورد اسم اعظم از مرحوم علامه طباطبائی رحمه‏الله.

جناب علامه (ره)در المیزان می‏فرمایند: اسمای الهی و مخصوصاً اسم اعظم گرچه در جهان موثرند و اسباب برای نزول فیض و رحمت های الهی می‏باشند ولی تاثیر اولاً و بالذات از ذات حق تعالی در این عالم است که از فلان زبان دال بر آن حقایق و یا تاثیر به معنای مفهوم متصور در اذهان باشد. معنای این سخن آن است که خدای سبحانه فاعل و بوجود آورنده همه اشیا است و به وسیله صفت کریمی که اسم مناسب با فعل است تاثیر می‏کند نه تاثیر وی از آن لفظ اسم یا صورت مفهوم در ذهن یا صفت دیگری غیر از ذات باشد. جز آنکه حق سبحانه در قرآن کریم بر طبق آیه کریمه «اجیب دعوة الداع اذا دعان» وعده داده است که

1- هر کس مرا بخواند من اجابت می‏کنم و این دعا متوقف بر دعا و خواست حقیقی است.

2-و اینکه دعا و طلب از حق سبحان باشد، نه از غیر وی.
اسمای الهی و مخصوصاً اسم اعظم گرچه در جهان موثرند و اسباب برای نزول فیض و رحمت های الهی می‏باشند ولی تاثیر اولاً و بالذات از ذات حق تعالی در این عالم است که از فلان زبان دال بر آن حقایق و یا تاثیر به معنای مفهوم متصور در اذهان باشد.

پس هر کس از تمام اسباب مقطع شد و برای حاجتی از حوایج به پروردگار خویش متصل شود، وی به حقیقت آن اسم مناسب با حاجت خویش متصل می‏شود، آنگاه آن اسم زیبای خدا مطابق با حقیقتش تاثیر می‏کند و دعا مستجاب می‏گردد

و این حقیقت دعاست. بنابراین به لحاظ حال اسمی که دعاکننده و نیایشگر به آن منقطع و متوسل شود تاثیر به خصوص یا عموم صورت می‏گیرد و این اسم، اسم اعظم می‏باشد و همه اشیاء منقاد و فرمانبردار آن حقیقت می‏شوند و دعای نیایشگر در مورد هر چه که بخواهد مستجاب شود. نه آنکه اسم لفظی که از زبان وگلو خارج می شود یا مفهومی که از اسم اعظم به ذهن می آید منظور روایات امامان (علیهم السلام)باشد .مراد از اینکه حق تعالی اسم اعظم را به پیامبری از انبیاء و یا بنده‏‏ای از بندگان آموخت یا چیزی از اسم اعظم به وی داد آن است که راه انقطاع به سوی حق سبحانه به واسطه آن اسم برای وی باز شود و اگر اسمی لفظی، و معنای مفهومی، در آنجاست فقط به خاطر آن است که الفاظ و معانی وسایل و اسباب حفظ حقایق هستند.


خلاصه مطلب:

1) اسم اعظم حقیقت و یا حقایقی در عالم تکوین است.

2) انسان با اتصال با آن می تواند موثر شود.

3) راه اتصال انقطاع به وی می‏باشد.

4) ولی و یا نبی علیه‏السلام می‏تواند مظهر آن اسم شود.

5) اسمای جزئیه مطابق حالات و خواسته‏های نیایشگر با هم تفاوت دارند،

بنابراین اسم اعظم نسبت به همه با خواسته‏های متفاوت یکی نیست یعنی وقتی بیمار بگوید: «یاالله» یعنی ای خدای شفا دهنده گرچه کلمه «الله» و امثال آن را آوره است. توقع از الفاظ بدون رسیدن به حقایق خام طمعی است بنابراین بکوش ای برادر تا مظهر بت اسمای عظام الهی پیدا کنی و یا حقایق عالم متحد شوی گرچه الفاظ هم به اندازه سعه بی‏تاثیر نیستند.


نتیجه گیری:

اما شاید بپرسید معنای انقطاع که مقدمه دستیابی به حقیقت اسم اعظم است چیست؟برای پاسخ به این پرسش ابتدا بخشی از ابیات شاعر فرزانه فخرالدین عراقی راباهم می خوانیم:


ای طـالب اسم اعـظم، ایـن نام

بـگـشـا در این طلـسـم مـحکم

مـفـتـاح جهـان گـشا به دست آر

مـعـنـی صریـح و اسم مـبـهـم

بینی که همه به تو مضاف است

بینی که تویی خود اسم اعظم

در جـام جـهــان نـمــای بــاقـــی

می‌بـیـن رخ جـان فزای ساقی



سلطان سرای عشق فرمود:


پپاک است سرای ما ز اغیار

یـعـنـی کـه بـجـز حـقیقت او

در دار وجــود نـیـسـت دیـــار

فی‌الجمله، ز غیر دیده بر دوز

این است طــریـق اهل انـوار

در جــام جـهـان نـمـای باقی


هر کس مرا بخواند من اجابت می‏کنم و این دعا متوقف بر دعا و خواست حقیقی است.

اگر انفطاع راه دستیابی به اسم اعظم خداست،باید راه انقطاع را آموخت .در حدیث قدسی آمده است: انا عند منکسره قلوبکم ومندرسه قبورکم

ترجمه:همانا من در نزد دل شکستگان هستم ودر گورستان های غبار گرفته

می دانی چرا؟جواب بسیار ساده است هر گاه دل ازغبار غیر خالی کردی ،دلدار در آن خانه جلوس خواهد کرد که در حدیث قدسی فرمود:انا جلیس من ذکرنی وهرگاه از مظاهر تمدن انسانی تکبر آور فاصله گرفته به همان اندازهبه خدا نزدیک شده ای .گاه در زیارت اهل قبور این حال و حالت دست می دهد ،گاه در خلوتی از دیگران وچه بسا برفراز آسمانها در هواپیمایی نشسته باشی چون یار اقرب من حبل الورید است.

یکی دیگر از راه های دستیابی به ا نقطاع توجه به فقر ذاتی ودائمی ما به خداست.این نیاز هیچگاه برطرف نمی شود.آیا ندیده ای فقیر با چه حالت انکسار و دلشکستگی در خواست می کند؟در قرآن می خوانیم: یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ

ترجمه: اى مردم، همه شما به خدا نیازمندید و خداست که بى‏نیاز و ستوده صفات و افعال است (او خالق و حافظ و رازق بشر است پس اینان نیازمند مطلق و او غنى مطلق است)






10 نکته جالب در مورد مو

اگرچه به نظر می‌رسد شانه کردن موهای صاف بسیار راحت‌تر از شانه کردن موهای مجعد یا فر است اما جالب است بدانید که امکان گره خوردن و درهم پیچیدن موهای صاف در مقایسه بسیار بیشتر است.از آنجا که موهای صاف سبک‌تر هستند،هنگام تحرک،هر یک از تارهای مو به‌صورت مجزا حرکت می‌کنند که در این صورت احتمال گره خوردن و درهم پیچیده شدن تارهای مو افزایش خواهد یافت. این در حالی است که موهای مجعد سنگین‌تر هستند و هنگام حرکت،معمولا یک دسته تار مو با هم به حرکت درمی‌آیند بنابراین به هم پیچیده نشده و درهم گیر نمی‌کنند.این نتایج، برگرفته از یافته‌های یک محقق فرانسوی است که بر اساس یک مدلسازی ریاضی دراین‌باره به مطالعه و تحقیق پرداخت.

1 - در حیوانات موهای مختلف،کارایی متفاوتی دارند.مثلا سبیل برخی حیوانات بسیار بلند است و نقش اندام حسی را دارد.

2 - تعداد فولیکول‌های مو در یک فرد،بیش از پنج میلیون است که در سراسر بدن پخش هستند و قابل توجه اینکه این تعداد فولیکول مو در زن و مرد و تمامی نژادها یکسان است.تعداد فولیکول‌های مو در واحد سطح بدن انسان بیشتر از سایر پستانداران است ولی علت آنکه کم موتر به نظر می‌رسد،آن است که اغلب موها، زیاد بلند و ضخیم نمی‌شوند.


3 - در هر روز حدود 100 عدد تار مو می‌ریزد و موی دیگری جای آنها در می‌آید بنابراین ریزش مو پس از بلوغ اگر کمتر از صد تار در روز باشد،می‌توان آن را طبیعی محسوب کرد و جای نگرانی نیست.


4 - در نژاد مغولی مثل ژاپنی‌ها موی سر زبر و سیخ مانند است.در سیاه پوستان موهای سر فرفری است و در نژاد قفقازی نظیر ما ایرانی‌ها موها انواع مختلفی شامل صاف و فر دارند.


5 - قبل از بلوغ،سرعت رشد موی سر در پسرها بیشتر از دخترهاست اما پس از بلوغ،سرعت رشد موی سر در خانم‌ها بیشتر از آقایان می‌شود.


6 - برخلاف باور عمومی،تراشیدن مو باعث افزایش سرعت رشد آن نمی‌شود.


7 - علت اصلی تنوع رنگ در موی انسان‌ها به ساختمان «ملانین» تولید شده بستگی دارد.دو نوع ملانین وجود دارد که یکی مسئول تولید رنگ سیاه و قهوه‌ای (یوملانین) و دیگری مسئول تولید رنگی ما بین زرد و قرمز (فیوملانین) است.


8 - معمولا «مژه‌ها» در بین موهای بدن تیره‌تر از بقیه هستند.


9 - عامل اصلی در تعیین رنگ موهای یک فرد،ژنتیک است اما عوامل دیگری نیز می‌توانند بر رنگ موها تاثیر بگذارند.


10 - بیشترین رنگ مو در جهان،رنگ سیاه است.در میان نژادهای مختلف،نژاد قفقازی بیشترین تنوع رنگ را دارد که بیشتر بستگی به موقعیت جغرافیایی محل زندگی آنها دارد.

چه ورزش‌هایی برای متولدین ماه‌های مختلف مناسب است؟

برج حمل (فروردین)
قوچ قوی هیکل انرژی زیادی را صرف ورزش می‌کند. فعالیت‌های ورزشی مثل دو سرعت، ایروبیک پیشرفته و تایبو برای متولدین این ماه بسیار مناسب است.


برج ثور (اردیبهشت)
گاو نیرومند و پرعضله، بنیه و استقامت بسیار بالایی دارد که برای ورزش‌هایی مثل قایقرانی، وزنه‌برداری، مسابقات طناب کشی، راگبی، و کریکت بسیار مناسب است.


برج جوزا (خرداد)
دوقلوهای پراستعداد، و قابل انعطاف، از ورزش‌های دو نفره و ورزش‌هایی که نیاز به استفاده از قوه تعقل دارد، لذت می‌برند. تنیس دو نفره، کروکه (نوعی بازی با گوی و حلقه کروکت)، بیلیارد و لوژسواری برای متولدین این ماه بسیار مناسب است.


برج سرطان (تیر)
خرچنگ که عنصر وجودیش آب است، به شرکت کردن در ورزش‌های گروهی که در آب انجام می‌گیرد علاقه زیادی دارد، از اینرو ورزش‌هایی مثل واترپولو، قایقرانی، و هاکی روی یخ برای آنها بسیار مناسب است.


برج اسد (مرداد)
متولدین این ماه که ذاتاً رهبر به دنیا آمده‌اند، بنیه و استقامت بالایی داشته و علاقه و رغبت زیادی هم به ورزش‌های رقابتی دارند. قایق‌رانی، گلف، اسکی و مسابقات اتومبیل‌رانی جزء ورزش‌های محبوب آنهاست.


برج سنبله (شهریور)
فرشته پر ذوق و استعداد و کاردان، به دنبال ورزش‌هایی است که انگیزش ذهنی داشته باشد و علاقه زیادی به فیتنس دارند و ورزش‌هایی مثل بسکتبال، ژیمناستیک، یوگا و بدنسازی برای این افراد بسیار مناسب است.


برج میزان (مهر)
افراد متولد این ماه به دنبال ورزش‌های فکری هستند که به صورتی دو نفره انجام گیرد و بتوانند از طریق آنها تعادل خود را محک بزنند. ورزش‌هایی مثل ژیمناستیک، پاتیناژ، هندبال، و اسکیت مناسب حال آنهاست.


برج عقرب (آبان)
عقرب جهنده و مکار، از ورزش هایی لذت می‌برد که جرات آنها را محک بزند و نیاز به استقامت و استراتژی داشته باشد. شطرنج یا دو ماراتن ورزش‌های ایده‌آل برای این افراد است.


برج قوس (آذر)
کماندار پرجرات و پر انرژی در ورزش‌های تیمی و استقامت طلب استعداد زیادی دارند. ورزش‌هایی مثل بیسبال، اسب‌‌سواری، اسکواش، و البته تیراندازی با تیر و کمان برای آنها مناسب است.


برج جدی (دی)
بُز ثابت قدم، ذاتاً تمایل بسیار زیادی به کوه‎نوردی و صخره‌نوردی دارد. ورزش‌های تیمی مثل فوتبال نیز زمینه رقابتی برای آنها فراهم می‌کند که علاقه زیادی به آن دارند.


برج دلو (بهمن)
متولدین این ماه در جدیدترین ورزش‌ها که حتی بیشتر مردم اسمش را هم نشنیده‌اند، شرکت می‌کنند. آنها برای ورزش‌هایی مثل اسنوبورد، موج سواری، پرش با اسکی، و پرش مناسب هستند.


برج حوت (اسفند)
ماهی، آب دوست ما، در ورزش‌های آبی مثل اسکی آبی، ماهیگیری، قایق‌سواری در رودخانه و البته شنا تبحر خاصی دارد

حالا خدایش واقعا به این چیزها اعتقاد دارید ؟ امیدوارم فقط سرگرمی باشه واستون ! و هر ورشی علاقه دارید بکنید.

ورزش = سلامتی

آشوبگران در دادگاه: آقای موسوی !شما متهم اصلی هستید


در سومین جلسه رسیدگی به دادگاه متهمان اغتشاشات اخیر اغلب متهمان تاکید کردند که فریب سیاست بازیهای موسوی و دوستانش را خورده اند.
در این جلسه که دیروز با حضور 28 متهم در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد پس از قرائت کیفرخواست عمومی توسط معاون دادستانی تهران برای هر یک از متهمان نیز کیفرخواست انفرادی قرائت شد.
مدیران آشوب همان کسانی اند که شبهه تقلب را وارد کردند
مهرداد اصلانی از متهمان به اغتشاش و تخریب اموال عمومی و نیز عضویت در سازمان رای و ارسال پیام به شبکه بی بی سی در دفاعیات خود گفت: من و دوستانم که در زندان با هم بودیم به این باور رسیدیم که مورد فریب و آلت دست برخی نخبگان سیاسی و احزاب قرار گرفتیم و همین جا ضمن قبول اشتباهات از رهبر معظم انقلاب و مردم عزیز کشورم عذرخواهی می کنم.
اصلانی با تاکید بر اینکه بنده معتقد به جمهوری اسلامی بوده و افتخار می کنم که در این کشور متولد شده ام اظهار داشت: من به این نظام اعتماد دارم اما آیا باید تمام عقوبت این اشتباهات موجب من و امثال من شود و نباید کسانی که ما را فریب داده اند و ما تحت تاثیر آنها بودیم مجازات شوند.
وی با اشاره به اعترافات محمدعلی ابطحی مبنی بر اینکه تقلب اسم رمز آشوب ها بود گفت: برخی قبل از انتخابات شبهه تقلب را وارد کرده اند و همان ها بودند که کمیته صیانت از آراء را تشکیل داده اند و اینجا من می پرسم که آیا سهم مدیریت آنها بیشتر از ما است یا کمتر.
این متهم خاطرنشان کرد: موضوع تقلب از سوی برخی شخصیت های نظام مطرح شد و همین ها بودند که کمیته صیانت از آراء را تشکیل داده اند و بر همین اساس ما به آنها اعتماد کرده و فریب خوردیم.
وی ادامه داد: یکی از سیاسیون گفته که ما از نخبگان سیاسی هستیم و اینها اغتشاش گر هستند من تعجب می کنم که چطور قبل از انتخابات به ما بها می دادند و امروز این حرف ها را در مورد ما می زنند.
مهرداد اصلانی در ادامه خطاب به موسوی یکی از کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما با ادعای تقلب و با عدم تمکین به قانون و قانون شکنی این بدعت را پایه گذاشتید و این حوادث را به وجود آوردید و موجب شدید من و امثال من به شما رای دادیم براساس همین حرفها به خیابان ها بریزیم و نظم عمومی را مختل کرده و کاری کنیم که رهبر معظم انقلاب ناراحت شوند وقتی به خود آمدیم که خودمان را در وسط اغتشاشات دیدیم.
این متهم با بیان اینکه به گفته رهبر معظم انقلاب ما جوانان آینده ساز این کشور هستیم گفت: ما امروز در حالی در زندان هستیم که فکر می کردیم که موسوی راست می گوید و اکنون از او می پرسیم که چطور می خواهد جواب ما و صورت اشک بار خانواده ما را بدهد و سوال من این است که سهم آقای موسوی از این رنجها که ما متحمل شدیم چه است.
وی همچنین خطاب به موسوی گفت: اینجا جایگاه کسانی مانند شما و دوستان شما است که مسبب این مسائل شدید.
مهرداد اصلانی درخصوص عضویت در سازمان رای که مورد سوال قاضی بود گفت: در انتخابات سوم شوراها یکی از آشنایان به من گفت تعدادی اسم برای عضو در سازمان رای به او بدهم و وقتی من در مورد این سازمان سوال کردم گفت می خواهیم لیستی تهیه کنیم تا به کاندیداهای اصولگرایان رای دهیم و من پس از آن دیگر هیچ فعالیتی نداشتم چرا که به خدمت سربازی رفتم.
این متهم همچنین در خصوص ارسال پیام به شبکه بی بی سی با قبول این اتهام گفت: بنده یک بار قبل و دو بار بعد از انتخابات به این شبکه ایمیل زدم که اگر دادگاه اجازه دهد مضمون این ایمیل ها را نگویم هرچند در پرونده درج شده است و قبول دارم که این کار اشتباه بوده است چرا که فکر می کردم اگر چنین ایمیل های اعتراض آمیزی برای آنها بفرستم با من تماس می گیرند و می توانم نظرات خود را بیان کنم.
در ستاد موسوی فرمان تخریب اموال عمومی صادر شد
حسین اعزامی از دیگر متهمان اغتشاشات اخیر گفت: فرمان تخریب اموال عمومی از ستاد موسوی صادر شد.
وی با اشاره به بازداشت خود در فلکه تهرانپارس از سوی مامورین گفت: من اشتباه کردم که در ستادموسوی بودم و آنرا نیز قبول دارم.
در این هنگام رئیس دادگاه از وی درباره متن بازجویی هایش در آن در ازای گرفتن مبلغ 700 الی 800 هزار تومان شعار علیه نظام و مسئولین را قبول کرده است اشاره کرد که این متهم در پاسخ گفت: این ها ساخته ذهن من بوده است تا بتوانم خود را تبرئه کنم.
رئیس دادگاه در ادامه به اعترافات حسین اعزامی مبنی بر اینکه برای ایجاد درگیری و تخریب اموال عمومی در میدان آزادی و نیز دانشگاه امیرکبیر مبالغی از سوی فردی به وی پیشنهاد شده است، اشاره کرد که این متهم در پاسخ گفت: زمانی که در ستاد موسوی بوده ام در آنجا گفته اند که در انتخابات تقلب خواهد شد.
وی با بیان اینکه پس از این اظهارات دلایل تقلب در انتخابات را از ستاد موسوی جویا شدم گفت: آنها در جواب به من گفتند که یا رای ها جابجا می شود و یا در شمارش آن کم و کسری هایی را ایجاد می کنند.
این متهم اغتشاشات اخیر تاکید کرد: در ستاد موسوی به من گفتند که در این ستاد می توانید هر کاری را انجام دهید از جمله تخریب اموال عمومی و یا جمع کردن مردم در خیابان ها؛ من این کارها را انجام ندادم.
فریب سیاست بازان را خوردم
جعفری از دیگر متهمان اغتشاشات اخیر گفت: گول برخی سیاست بازی های آقایان را خوردیم که از قبل از انتخابات می گفتند صددرصد تقلب صورت خواهد گرفت و از پیشگاه خداوند، مردم و دادگاه طلب عفو و بخشش دارم.
در ادامه دادگاه یاورزاده وکیل متهم با رد سابقه کیفری موکل خود که در کیفر خواست به آن اشاره شده بود اظهار داشت: موکل بنده فاقد سابقه کیفری و بازداشت بوده است و تنها اتهامی که او قبول کرده و عکسی از آن موجود است حضور در یک راهپیمایی بوده که به گفته خودش سنگی هم به سمت مامورین پرتاب کرده است.
یاورزاده ادامه داد:محل کار موکل بنده در پارک لاله یعنی کانون اغتشاشات بوده و او مجبور بوده از آنجا رد شود و در این حین تحت تاثیر برخی تحریکات قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تنها اتهام موکل بنده پرتاب سنگ بوده است که دادگاه مخیر است ایشان را به پرداخت جزایی نقدی محکوم کند که با توجه به اینکه موکل من دو ماه در بازداشت بوده است و دلایلی که نشان دهد او قصد براندازی یا اقدام علیه نظام داشته باشد وجود ندارد از دادگاه تقاضای ارفاق برای ایشان دارم.
متهم در پایان ضمن ایراد آخرین دفاعیات خود گفت: بنده از رهبر معظم انقلاب و دادگاه طلب عفو و بخشش دارم.
ضارب بسیجی:
دچار جنون شده بودم
مهرداد ورشویی 50 ساله که ضارب یکی از بسیجیان در خیابان آزادی بود گفت در آن لحظه دچار جنون آنی شده بودم.
وی مدعی شد بنده معتقد به جمهوری اسلامی و مسلمان هستم اما تحت تاثیر برخی فعالان سیاسی احزاب و رسانه ها قرار گرفتم و در حالی در تجمع روز شنبه 30 خرداد شرکت کردم که از غیرقانونی بودن آن اطلاع نداشتم.
ورشویی خاطرنشان کرد: در آن تجمع به یکی از نیروها که نمی دانسته ام عضو بسیج است حمله کرده ام در حالی که جوگیر شده بودم و پس از آنکه تصاویرم در تلویزیون پخش شد شناسایی و در تاریخ 2 تیرماه دستگیر شده ام.
متهم ضمن ابراز ندامت و پشیمانی اظهار داشت: از آن جوان بسیجی عذرخواهی می کنم و می گویم که من تحت تاثیر تبلیغات برخی نامزدها و فعالان سیاسی به صورت ناخواسته وارد این بازی شده ام و ضمن قبول اشتباهات خود طلب بخشش و رأفت اسلامی از دادگاه دارم.
در ادامه رسیدگی به این پرونده یاورزاده وکیل این متهم با بیان اینکه موکل بنده فاقد پیشینه کیفری است اظهار داشت: تنها اتهام او ضرب و شتم ماموری بوده است که عکس و فیلم آن تهیه و متهم براساس آن شناسایی شده و به گفته وی در آن لحظه به دلیل اصابت باتوم دچار جنون آنی شده و به این اقدام دست زده است.
وکیل مهرداد ورشویی ادامه داد: بنده منکر اشتباهات موکل خود و یا توجیه عمل خود نیستم چرا که توجیه این اشتباه عمق آن را بیشتر می کند.
وی با بیان اینکه آن نیروی بسیج مورد ضرب و شتم قرار گرفته در تلویزیون گذشت کرده است اظهار داشت: نظام اسلامی آنقدر مقتدر است که با پرتاب سنگ و یا زدن یک سیلی متزلزل نشود و اقتدار واقعی به آن است که از این دست اشتباهات گذشت شود و موکل من پس از تحمل دو ماه بازداشت مورد تعقیب و مجازات قرار نگیرد. در پایان متهم نیز از اعمال خود ابراز ندامت کرد.
قبل از آتش زدن کانکس بسیج شیشه مصرف کرده بودم
مهدی فتاح بخش از دیگر متهمان هم که کانکس بسیج را آتش زده است گفت: بنده اعتیاد شدید به مواد مخدر شیشه دارم لذا به خرابه کنار پایگاه بسیج برای مصرف مواد مخدر رفتم و در حال مصرف مواد بودم و پس از اتمام مصرف با کانکس نیم سوخته سپاه مواجه شدم.
این متهم با اشاره به اینکه بنده به مأموران نیروی انتظامی سنگ پرتاب نکرده ام اظهار داشت: سنگ ها را به مأموران به دلیل خرید زمان برای عبور از آن محل پرتاب کرده ام و در واقع باید بگویم که غیر از این اقدام هیچ کار دیگری انجام ندادم. البته در خصوص کانکس هم نصف کانکس هم سوخته بود من هم که مواد زیادی مصرف کرده بودم در خصوص آتش زدن نیمی دیگری از کانکس اقدام کردم. ولی امروز بسیار خوشحال هستم از اینکه در حالی در دادگاه حاضر شدم که سالم هستم.
فتاح بخش ادامه داد: بنده برای تفریح بیرون آمده بودم و حدوداً ساعت 9 شب بود که اغتشاش ها شروع شد. نیروی انتظامی هم در آن محل حاضر شده و مشغول متفرق کردن مردم بود و بنده هم به خاطر فرار از آن محل شروع به سنگ پرانی به سمت مأموران کردم البته زیاد سنگ پرتاب نکرده ام.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دلیل اینکه در اغتشاشات حضور داشتم این بود که ببینم اغتشاش چگونه است به دلیل اینکه تا آن روز فقط از طریق تلویزیون اغتشاشات را شنیده و دیده ام.
وی در خصوص این سؤال قاضی که آیا شما در انتخابات شرکت کرده بودید یا خیر، بله بنده در انتخابات شرکت کرده بودم.
فتاح بخش در پایان اظهار داشت: خوشحال هستم از اینکه زمینه ای فراهم شد تا اعتیاد را کنار بگذارم البته از دادگاه نیز تقاضای عفو دارم.
عضو حزب توده
اغتشاشگر و ضارب بسیجی
حسین باستانی نژاد 60 ساله که سابقه عضویت در حزب توده را هم دارد گفت: با این تفکر که پس از انتخابات یک موقعیت ویژه ای پیش آمده به خیابان آمدم. وی که پیش از این به حمله به نیروهای بسیج در اغتشاشات اقرار کرده دیروز در دادگاه درخصوص ضرب و شتم یکی از نیروهای بسیج مدعی شد بنده به هیچ عنوان دست بر روی کسی بلند نکردم و حتی طرز تفکرم مخالف خشونت است و من تنها در دو تظاهرات 25 خرداد و 30 خرداد شرکت کردم و وقتی درصدد خروج از محل تظاهرات بودم تصویر من برداشته شد هر چند من هیچ اعتقادی به تخریب اموال مردم و منافع ملی ندارم.
این متهم ادامه داد: من فکر می کردم که این تظاهرات غیرقانونی نیست و تنها با این تفکر که یک موقعیت ویژه ای پیش آمده و مردم جمع شده اند در این تجمعات شرکت کردم.
وی همچنین درخصوص سوابق ارتباط خود به حزب توده اظهار داشت: این وابستگی مربوط به 30 سال قبل است.
یک اقلیتی:در زندان با من
رفتار خوبی شد
بقوقیل شائولیان از اقلیت های دینی که متهم حوادث اخیر است هم گفت: با توجه به اینکه بنده از اقلیت های مذهبی هستم در زندان با من رفتار و برخورد خوبی صورت گرفت. وی افزود: بنده در خیابان فاطمی تهران دستگیر شدم و درخصوص دستگیری هم باید بگویم کسی نمی دانست که در آن محل اغتشاش و شورش است، دوستان گفتند که برویم و این از روی کنجکاوی بود. وقتی به محل اغتشاش رفتیم دیدیم که عده زیادی در حال پرتاب سنگ هستند به قدری این صحنه وحشتناک بود که ترسیدم وقتی آن عده به سمت ما بیایند زیر دست و پا له شویم لذا به سمت پل کالج فرار کردیم.این متهم حوادث اخیر تصریح کرد: وقتی زیر پل کالج رسیدیم بانکی در آنجا وجود داشت کنار بانک نشستیم ولی از ترس نمی دانستیم که چه کار باید بکنیم، بعد از لحظاتی فضا طوری شد که احساس کردم دنیا عوض شده همه شورش گران به سمت ما حمله کردند.
شائولیان ادامه داد: بنده خود می دانم که اقدام بدی انجام داده ام در واقع باید بگویم که جو آن محل ما را هم گرفت. لذا چند سنگ به سمت بانک پرتاب کردیم.
تحت تاثیر سایت ها قرار گرفتم
محمد درملکی فراهانی از متهمان حوادث اخیر هم تصریح کرد: بنده در اینترنت هم اشکالی از راهپیمایی های آرام را دیده بودم از این رو در راهپیمایی ها شرکت کردم؛ اینکه با تلفن همراه از اغتشاشات فیلمبرداری و عکاسی کردم فقط به دلیل زنده کردن خاطرات بود و اصلاً قصد ارسال تصاویر و فیلم ها به خارج از کشور را نداشتم البته ارسال هم نکردم و اینکه مطرح می شود من تصاویر را به خارج از کشور ارسال می کنم به دلیل اینکه بنده دوستانی در خارج از کشور داشتم مطرح شده است.
فراهانی در ادامه تاکید کرد: بنده اطلاعاتی داشتم ولی علی غم اینکه اخبار روزنامه های ایرانی را رصد و مطالعه می کردم نسبت به برخی سایت ها توجه خاص داشته ام شائبه تقلب در انتخابات برایم بیشتر می کرد.
در ادامه قاضی صلواتی از وی درخصوص انتشار عکس ها و فیلم ها در اینترنت پرسید که وی پاسخ داد: عکس ها و فیلم ها را در پروفایل 53 نفری فیس بوک خود قرار داده ام و این صفحه را تنها همان 53 نفر می توانند ببینند.
حاشیه های دادگاه
¤ قبل از شروع مراسم شیر و کیک به عنوان صبحانه میان متهمان و شرکت کنندگان در جلسه دادگاه توزیع شد.
¤ پیش از آغاز علنی دادگاه، قاضی مرتضوی دادستان تهران برای لحظاتی در بیرون دادگاه دیده شد که به نظر می رسید برای هماهنگی های لازم حضور یافته است.
¤ ساعت 8 و سی دقیقه صبح صلواتی رئیس دادگاه وارد صحن دادگاه شده و پس از استقرار در جایگاه جلسه رسمیت یافت.
¤ با حضور فرزند یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در میان متهمان چشمان خبرنگاران و دوربین های عکاسان به سوی وی نشانه رفت.
¤ پس از قرائت کیفرخواست عمومی کلیپ تصویری با نام «افسوس» و موضوعیت چگونگی تخریب اموال عمومی در دادگاه پخش شد.
در این کلیپ تصویری افرادی به چشم می خوردند که با نمادهای رنگین مشغول آتش زدن اموال عمومی از جمله اتوبوس ها، خودروهای عبوری و موتورسیکلت ها بودند. پخش این کلیپ متهمان را هم به نوعی بهت زده کرد.
¤ اظهارات یکی از متهمان در جایگاه متهمین و در دفاع از خود مبنی بر این که من دو قطعه سنگ به سمت ماموران نیروی انتظامی پرتاب کردم ولی فاصله زیاد بود به آنها نرسید؛ شرکت کنندگان دادگاه را به خنده واداشت.
¤ زمانی که وکیل مدافع یکی از متهمان برای دفاع از موکل خود اشتباهاً به سمت جایگاه متهمان حرکت کرد قاضی صلواتی به وی هشدار داد که شما باید در جایگاه وکلا قرار گرفته و در آنجا از موکل خود دفاع کنید.
¤ یکی از متهمان در اظهارات خود گفت: در ستاد میرحسین موسوی به ما گفتند قطعاً در انتخابات تقلب می شود، ما گفتیم خوب چه کار کنیم، گفتند اجباری نیست ولی هر کسی می تواند مردم را جمع کرده ، شعار داده یا تخریب کند.
¤ دادگاه رسماً راس ساعت یک و سی دقیقه ظهر به پایان رسید.
¤ در سومین جلسه دادگاه 28 نفر از متهمان حضور داشتند که اغلب از چهره های میدانی اغتشاشات بودند و متهمان سرشناس حضور نداشتند.
¤ قاضی صلواتی در ابتدای دادگاه اعلام کرد که براساس قانون انصاف و عدالت احکام متهمان صادر می شود.

سخنان احمدی‌نژاد در همایش مساجد

رئیس‌جمهور به مناسبت هفتمین همایش مساجد که در محل سابق مجلس برگزار شد سخنانی ایراد کرد.                                                                                              

به گزارش مهر، محمود احمدی نژاد در سخنان خود با اشاره به دخالت‌های کشور انگلیس در حوادث اخیر پس از انتخابات خطاب به بدخواهان ملت گفت: ملت ایران 30 سال با بزرگواری و کرامت با شما برخورد کرده است اما اگر دست از دخالت‌هایتان بر ندارید چنان سیلی به بدخواهان خود خواهد زد که راه خانه‌شان را گم کنند.

وی در ادامه با بیان این مطلب اظهار داشت: امروز دوره بیداری ملت‌های مسلمان جهان است. امروز دیگر کشورهای غربی حنایشان نزد دیگر ملت‌ها رنگی ندارد و آنها نیز باید بدانند ملت‌ها برسر جنایت هایی که آنها کرده اند تسویه حساب خواهند کرد و آنها را به رسوایی خواهند کشاند.

وی افزود: برخی کشورهای قدرتمند از جمله آمریکا و انگلیس به بهانه مبارزه با تروریسم به عراق و افغانستان حمله کردند و کودکان و زنان بیگناه را در بمبارانهایشان از بین بردند به جایی رسیدند که در جلساتشان برای پیشبرد اهداف و سلطه خود روی نقشه خط می‌کشیدند این خط کشیدن به آن معناست که اگر انسانهایی در آن منطقه کشته شد مهم نیست.

احمدی نژاد با طرح این پرسش که امروز آمریکا و همدستانش در افغانستان چه می‌خواهند گفت: آنها به بهانه مبارزه با تروریسم به منطقه ما هجوم آورده‌اند ولی امروز می‌بینیم بعد از گذشت 8 سال حاصل حضور آنها بی‌امنیتی است و مردم افغانستان یک روز خوش ندیده‌اند آنها را هر روز به بهانه‌های مختلف بمباران می‌کنند.

رئیس جمهور با طرح این سئوال که شما در افغانستان و عراق چه می‌خواهید؟ گفت: شما به بهانه سلاح‌های هسته‌ای به عراق هجوم آورده‌اید حال که صدام از بین رفته و شما نیز سلاح شیمیایی در این کشور پیدا نکردید دیگر دنبال چه هستید؟ البته ما می‌دانیم که شما برای چه آمده‌اید، آمدید برای تسلط به منطقه، آمدید تا انحراف را بین مردم منطقه رواج دهید.

وی با بیان اینکه اسلام یک حقیقت است، گفت: امروز یکی از مهمترین سئوالات این است که رژیم صهیونیستی در فلسطین چه می‌کند آیا برای آنها دعوت نامه فرستاده شده بود که خشن‌ترین و آدم‌کش‌ترین انسانها را بر مردم فلسطین حاکم کنند. چه کسی به شما اجازه داده با شعار تروریسم آدم کش‌ها را مجهز کنید؟ امروز برای دنیا روشن است که شما دنبال چه هستید. در دوره‌ای ملت‌ها در یک خواب عمیق و غفلت تاریخی فرو رفته بودند و شما فشارهای خود را آوردید و دست به جنایت ‌ایی زدید که در تاریخ سابقه ندارد.

احمدی نژاد افزود: آن آقایی که دم از تغییر می‌زند چه چیزی را می‌خواهد تغییر دهد و آن استعمار منهدم شده بسیار اشتباه کرد که در مسائل داخلی ایران به طور آشکار دخالت کرد.

رئیس جمهور با اشاره به آنچه دخالت‌های انگلیس در حوادث اخیر پس از انتخابات خواند ، گفت: برخی از سردمداران این کشور فکر کردند که با راه انداختن شبکه تلویزیونی فارسی زبان می‌توانند به اهدافشان در نظام جمهوری اسلامی برسند ولی آنها نظام و ولایتمداری ملت ایران را هنوز نشناخته‌اند.

وی گفت: شما بدانید که ملت ایران 30 سال بزرگواری کرده و با کرامت با شما برخورد کرده است هر جا که ندایی بر علیه ایران بلند شد شما پشت آن قرار گرفته‌اید و امروز نیز آشکارا در امور ملت ایران دخالت کرده‌اید. حال می‌خواهید این مسئله حل شود؟ بله ملت ایران این مسئله را حل خواهد کرد آن هم با چنان سیلی به بدخواهان خواهد زد که راه خانه‌شان را گم کنند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: امروز دیگر ملت ایران شما را در معادلات خود به حساب نمی‌آورد شما باید پاسخ جنایت‌هایتان را در افغانستان و عراق را بدهید. شما باید حساب پس بدهید هر کسی که در این جنایت‌ها دست داشته است باید حساب پس دهد.

احمدی نژاد با بیان اینکه دست و پایی که امروز برخی کشورهای غربی می‌زند از روی اقتدار نیست، گفت: این کشورها امروز به آخر خط رسیده‌اند و این دست و پا زدن‌ها نشانه ضعف و اضمحلال آنهاست به طوریکه وقتی در استدلال‌ها کم می آورند بمب و هواپیماهایشان را نشان می‌دهند.

وی همچنین با بیان اینکه دوره مادی گری به پایان رسیده است، گفت: بشریت از مرز ابرقدرت‌ها عبور کرده است و دیگر معادلات ابرقدرت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد چرا که این کشورها دیگر توان حل هیچ مشکلی را ندارند و از کارآیی افتاده‌اند.

رئیس جمهور تصریح کرد: به فضل الهی دوران گرایش عمومی ملت‌ها به پاکی و عدالت و انسانهای صالح آغاز شده است البته سختی‌هایی نیز وجود دارد اما به فضل الهی نتیجه مبارزات پیروزی ملت‌ها و نابودی جبهه استکبار است.

احمدی نژاد تاکید کرد: متاسفانه برخی کشورهای اطراف ایران به نام اسلام در خدمت صهیونیست‌ها هستند و امکانات خود را در اختیار صهیونیستها قرار داده‌اند که امیدواریم آنها هم بیدار شوند و در کنار ملت‌ها قرار گیرند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: نوری که از ایران تابیدن گرفته است دل ملت‌ها را روشن کرده است چرا که مقابله با غرب به سرعت به یک مقابله عمومی بشریت تبدیل شده است.

دکتر احمدی نژاد همچنین با اشاره به جایگاه مسجد در جوامع اسلامی به خصوص در جمهوری اسلامی ایران گفت: مسجد زیباترین و کاملترین پاسخ به نیازهای اجتماعی انسان و نیاز کمال جویی اوست.

وی افزود: مهمترین ماموریت انسان حرکت به سمت خداست. برای انجام این ماموریت و برای اینکه عالم را بشناسیم انسان باید ابتدا خود را بشناسد. خدا را بشناسد و راه را بشناسد. چرا که شناخت هر سه اینها مستلزم شناخت انسان کامل است. اگر کسی بخواهد انسان و ظرفیت‌های الهی را بشناسد راهی جز شناختن انسان کامل وجود ندارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: مسجد رکن حاکمیت اسلام در کره زمین است. مسجد کانون تعالی روحی و معنوی آحاد جامعه و کانون انسجام اسلامی و نظام ولایت حلقه اتصال به انسان کامل و امام است.

احمدی نژاد خطاب به حاضران گفت: مسئولیت امام جماعت فقط اقامه نماز جماعت و مدیریت مسجد نیست امام جماعت به عنوان یک مربی دلسوز و فداکار که می خواهد نور عدالت، اخلاق و برادری و عشق به ولایت را در محیط خود منتشر کند در تلاش است.

وی در پایان سخنان خود از حضرت امام خمینی (ره) به عنوان شخصیتی یاد کرد که در راستای تحقق اهداف الهی گام برداشته است.

پیش از سخنان رئیس جمهور، حجت الاسلام حسین ابراهیمی رئیس کانون رسیدگی به امور مساجد به ارائه گزارشی پرداخت. در این مراسم همچنین با تقدیم لوح تقدیر به تعدادی از خادمان و هیئت امنای مساجد تقدیر به عمل آمد. در هفتمین همایش مساجد با تقدیم لوح تقدیراز تلاش‌های دکتر احمدی نژاد تجلیل به عمل آمد