ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
روز قیامت؛ دادگاه عدل الهى است. در این دادگاه علاوه بر سؤالاتى که از انسان مىشود و شاهدان متعدّد شهادت مىدهند، شاکیانى هم هستند که از انسان شکایت دارند، و از انسان به خاطر کم کاریش شوال می شود.
امام صادق(علیهالسلام) در روایتی برخی از شاکیان را معرفی میکنند و میفرمایند: شاکیان نزد خداون در روز قیامت عبارتند از:
1. مسجدی که مردم در آن نماز نمیخوانند. 2. عالمی که در میان نادانان گرفتار شده باشد.(و از علم او استفاده نمیشود) 3. قرآنی که غبار گرفته باشد و اهل منزل آن را قرائت نکردهاند.
با استفاده از آیات قرآن کریم و روایات درمییابیم که چند چیز در قیامت از انسان شکایت میکنند.
شکایت قرآن کریم
یکى از شکایت کنندگان در قیامت، قرآن کریم است. پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) فرمودند: «یَجِىءُ یَومَ القِیامَةِ ثَلاثَةٌ یَشکُونَ: اَلمُصحَفُ وَالمَسجِدُ وَ العِترَةُ»(1)؛ روز قیامت سه چیز براى شکایت از مردم به صحنه مىآید: یکى قرآن، یکى مسجد و دیگرى اهلبیت(علیهمالسلام) .
ممکن است قرآن در روز قیامت از دو دسته هوادار و مخالف شاکى باشد و در دادگاه عدل خداوند، جلو آنها را بگیرد.
شاید شکایت قرآن به این مضمون باشد: خدایا! با این که دستور تلاوت قرآن آمده،(2) ولى بسیارى از مسلمانان حتى نتوانستند از رو مرا بخوانند.
خدایا! بعضى که مرا مىخواندند، حقِّ تلاوتم را ادا نمىکردند، یعنى بدون طهارت و وضو و تدبّر به سراغم مىآمدند و یا در تلاوتم عجله مىکردند.(3)
خدایا! بعضى آیات مرا مىخواندند و مىفهمیدند، ولى عمل نمىکردند.
خدایا! بعضى که عمل مىکردند، به دیگران نمىرساندند.
خدایا! بعضى در عمل به قرآن حتى از مخالفان قرآن هم عقبتر ماندند. چنانکه حضرت على (علیهالسلام) در وصیت خود مىفرماید: مبادا دیگران در عمل به قرآن و استفاده از رهنمودهاى آن از شما مسلمانان جلو باشند.
خدایا! بعضى تنها به آیات عبادى و فردى عمل مىکردند و نسبت به هجرت و جهاد و ایثار و سیاست که در متن آیاتم بود، بىاعتنا بودند و به بعضى آیات ایمان مىآوردند و نسبت به بعضى آیات بىتفاوت بودند.
خدایا! بعضى به جاى آن که مرا قانون بدانند، وسیله نان دانسته و مالالتّجاره خود قرار دادند، از خواندن و چاپ کردنم سرمایهاندوزىها کردند.
خدایا! بعضى که در فکر و روح خود انحرافى داشتند، آیات متشابه را (که چند نوع مىتوان معنا کرد) دستاویز اهداف خود قرار دادند.(4)
خدایا! بعضى به جاى این که در تفسیرم از مفسّران واقعى و پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) و اهلبیت(علیهمالسلام) استمداد نمایند، از سلیقههاى شخصى خود در تفسیر آیات کمک مىگرفتند.
خدایا! بعضى مرا وارونه معنا کردند و بعضى خوب مرا شناختند، ولى حقائق مرا نادیده گرفته و کتمان نمودند.(5)
خدایا! به جاى این که مرا براى دلهاى زنده بخوانند،(6) بر مردگان خواندند.
خدایا! به جاى آن که مرا جزو اصیلترین موادّ درسى قرار دهند، مرا از میان برنامههاى درسى و نسل تحصیل کرده جدا کردند.
خدایا! بعضى تنها به هنگام تفأّل، استخاره و سوگند به سراغم مىآمدند.
گرچه در حدیث شکایت قرآن تنها درباره تحریف و قطعه قطعه کردن آمده است،(7) لیکن آنچه را ما از زبان حال قرآن نقل کردیم یک واقعیّتى است که از طرف هواداران قرآن بر سر قرآن آمده است.
قرآن از مخالفان خود چنین شکایت مىکند:
خدایا! مرا ساخته فکر بشر دانستند.(8)
خدایا! مرا افسانههاى پیشینیان دانستند.(9)
خدایا! شنیدن تلاوت مرا ممنوع کردند.(10)
خدایا! به آورنده من تهمت سحر و جنون و کِهانت و کذب زدند.(11)
خدایا! مرا مىشنیدند، ولى لجاجت کرده و ایمان نمىآوردند.(12)
خدایا! هنگامى که راهى براى انکار من نداشتند، مىگفتند: قرآن دیگرى براى ما بیاور و آن را تبدیل و تغییر بده.(13)
در قرآن مىخوانیم که پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) در روز قیامت نزد خداوند شکایت کرده و مىگوید: «یا رَبِّ اِنَّ قَومِى اتَّخَذوا هذَا القُرآنَ مَهجُوراً»(14)؛ پروردگارا! امت من، قرآن را کنار گذاشته و مهجور کردند.
خدایا! آنان یا قرآن را نخواندند، یا تدبّر نکردند و یا عمل نکردند و یا به دیگران نرساندند. به جاى این که براى زندهها بخوانند، تنها بر مردهها خواندند، به جاى این که کتاب زندگى و قانون قرار دهند، کتاب تشریفات و سوگند قرار دادند.
به جاى آن که روبرو قرار دهند، پشت سر گذاردند، به جاى آن که از آن نور بگیرند، به وسیله آن پول گرفتند.
به جاى آن که آیات آن را به دل بنشانند، فقط بر کاغذ نوشتند و به جاى آن که او را حفظ نمایند، فراموش نمودند.
قوانین آن تغییر کرد، حدود آن رها شد، توحید و بندگى حقّ که به آن امر کرده بود، به اطاعت از طاغوت تبدیل شد.
به جاى این که تربیت یافتگان آن دشمن خدا را بترسانند، از دشمن خدا ترسیدند، به جاى این که با هم متّحد شوند، از هم گسستند و به جاى وارستگى، به شرق و غرب وابسته شدند.
اطلاعات مسلمانان از حقوق شرق و غرب بیش از آگاهى آنها از آیات حقوقى قرآن بود و قوانین اجتماعى و اخلاقى و اقتصادى آن به کلّى رها شد.
در قرآن کریم آیهای است که نسبت غربت قرآن سخن به میان آمده است: «وَ قَالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ اِنَّ قَومِى اتَّخَذوا هَذا القُرآنَ مَهجُوراً.»(15)
این آیه انسان را تکان میداد که قرآن در نزد عموم ما مهجور است. مسلمانانى که سرانشان به ضعیف زور مىگویند و به قوى باج مىدهند، بازار ربا و بهره در میانشان رواج دارد، در بعضى کشورها مغازههاى شرابفروشى باز است، مسلمانانى که ترسو، جاهل، وابسته، متفرّق، غافل، فقیر و اسیر افکار بیگانگانند، چگونه مىتوانند رضاى خدا و رسولش را جلب نمایند؟
آرى، یکى از شاکیان در قیامت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) است.
یکى از شاکیان در قیامت، مسجد است.(16) در حدیث مىخوانیم که رسول خدا(صلى الله علیه و آله) فرمود: روز قیامت مسجد به درگاه خداوند از مسلمانان شکایت مىکند و مىگوید: «یا رَبِّ عَطِّلُونِى و ضَیِّعُونِى»(17)؛ خدایا! مرا تعطیل و حقّم را ضایع کردند.
برخی از مساجد از غربت خاصی برخوردار هستند که مردم برای نماز به آنجا نمیروند که این نوع مساجد در قیامت شکایت میکنند.
با آن که پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) درباره رفتن به مسجد فرمود: خداوند براى هر گامى که به سوى مسجد برداشته شود ده پاداش مىدهد و ده لغزش را مىبخشد و ده درجه مرحمت مىفرماید،(18) باز هم مساجد خلوت بود.
از جمله شاکیان در قیامت، رهبران آسمانى مىباشند. در روایتی مىخوانیم که روز قیامت اهل بیت پیامبر(علیهمالسلام) به عنوان شکایت مىگویند: «یا رَبِّ قَتَلُونَا وَ طَرَّدُونَا وَ شَرَّدُونَا»(19)؛ خدایا! ما را کشتند و تبعید و آواره ساختند. ایشان میفرمایند:
خدایا! به جاى پذیرفتن رهبرى بر حقّ ما، به سراغ مفسدان و طاغوتها رفتند.
خدایا! به جاى مودّت و محبّت که مزد رسالت پیامبر اسلام(صلى الله علیه و آله) بود، قرنها بر سر منبرها و در نمازها به ما لعنت مىکردند.
خدایا! مقدسّانِ سبکسر کجفهم(خوارج) و عیّاشانِ دنیاپرست (قاسطین) و مقامپرستانِ بیعت شکن (ناکثین)، در قالب تدیّن و دیندارى با تمام قوا با ما مخالفت کردند.
خدایا! قدر تنها یادگار رسول خدا(صلى الله علیه و آله)، دخترش حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را نگه نداشتند و به او سیلى زده و حقّش را غصب نموده و خود و فرزندانش را شهید کردند.
خدایا! سر مبارک مولود کعبه و وصىّ پیامبر(صلى الله علیه و آله)، حضرت على(علیهالسلام) را با شمشیر شکافتند و جنازه امام حسن(علیهالسلام) را تیرباران کردند و بدن امام حسین(علیهالسلام) را زیر سم اسبان رها کردند و عترت او را به اسارت بردند و امامان دیگر را هم در غل و زنجیر و زندان و تبعید و محاصره به شهادت رساندند و حتّى گنبد و بارگاه برخی از آنان را خراب کردند و بالاخره چنان وضعى پیش آوردند که به ناچار حضرت مهدى(عجّلالله تعالى فرجه) هم به امر الهى، از چشم مردم پنهان و غیبت اختیار کردند!
پینوشتها:
1- بحارالانوار، ج7، ص222.
2- سورهمزّمل، آیه20.
3- در قرآن درباره تدبّر و طهارت سفارشهای بسیاری شده است.
4- سورهآل عمران، آیه7.
5- سورهبقره، آیه174.
6- سوره یوسف، آیه2.
7- وسائل الشیعه، ج3، ص484.
8- سورهنحل، آیه103.
9- سورهانعام، آیه25.
10- سورهفصّلت، آیه26.
11- سورهطارق، آیه13.
12- سورهسبأ، آیه31.
13- سورهیونس، آیه15.
14- سورهفرقان، آیه30.
15- سورهفرقان، آیه30.
16- بحارالانوار، ج7، ص222.
17- وسائل الشیعه، ج3، ص484.
18- همان .
19- همان .
گروه دین و اندیشه تبیان
مهری هدهدی