ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
السلام علیک یابن فاطمة الزهرا سیدة نساءالعالمین؛ سلام بر تو اى فرزند فاطمه زهرا سرور زنان عالمیان
در این مطلب به شرح فراز سلام به حضرت فاطمه(علیهاالسلام) در زیارت عاشورا می پردازیم.
یکى از القاب مشهور حضرت فاطمه(علیهاالسلام)، زهرا است و در روایات و زیارات ائمه طاهرین (علیهمالسلام) مادر خودشان را به این لقب بسیار ذکر کردهاند.
در کتب لغت میگویند: "الزهرا" المراءة المشرقة الوجه و یکى از ستارهها را به نام زهره نامیدهاند به جهت آنست که نزدیک به زمین و نورانیت و روشنایى او بیش از ستارههاى دیگر است.
فاطمه(علیهاالسلام) از نور خدا خلق شده
شیخ صدوق در علل الشرایع از جابر نقل میکند که از امام صادق(علیهالسلام) سؤال کردند که چرا فاطمه را زهرا نامیدند؟ فرمود: چون خداوند او را از نور عظمت خود خلق کرد، از آن نور، اهل آسمان و زمین را روشنایى داد به طوری که نور وى چشمهاى ملائکه را پوشاند، و همگى به رو افتادند و خدا را سجده کردند، عرض کردند پروردگار این چه نوری است؟ ندا رسید این نوریست از نور من که در آسمان ساکن نمودم و از عظمت خودم او را خلق کردم و او را از صلب پیغمبرى از پیغمبران خودم بیرون میآورم و آن پیغمبر را بر همه پیغمبران برتری میدهم و از این نور ائمه را بیرون میآورم که به امر من قیام نمایند و به حق من هدایت یابند و ایشان را خلفاء خودم در زمین قرار میدهم .
نور عبارت از روشنایى است که از خورشید و ماه و ستارگان به زمین میرسد و بشر از آن استفاده میکند. و همچنین لفظ نور بر روشنایى که از آتش و سایر اجسام دیگر به دست میآید اطلاق میشود. حال باید فهمید که خداوند، فاطمه را که از نور خود خلق فرموده یعنى چه؟ آیا خدا هم مانند این اجسام داراى نور و روشنایى است که داراى حرارت هستند. (خدا منزه است از اینگونه سخنان ).
مفسرین در معنى آیه: الله نور السموات و الارض بیاناتى نمودهاند که بهترین آنها این است که خدا نور آسمانها و زمین است یعنى راهنماى اهل آسمان و زمین است و به هدایت او، بندگان هدایت شوند و به نور هدایت او راه سعادت را پیدا کرده و از راه ضلالت دورى کنند چنانکه انسان نابلد در شب تاریک در میان بیابان به روشنایى احتیاج دارد تا راه را پیدا کند همچنین مکلفین در این دنیا به نور هدایت الهى و الطاف توفیق او نیازمندند تا راه سعادت را از راه شقاوت تمیز دهند.
کلینى در کافى از عباس بن بلال روایت کرده که گفت: از حضرت رضا(علیهالسلام) پرسیدم که معنى آیه شریفه "الله نور السموات و الارض" چیست؟ فرمود: خدا هدایت کننده اهل آسمانها و اهل زمین میباشد و روایات دیگرى هم به این مضمون از اهل بیت اطهار رسیده است.
پس این روایت کاملا روشن میکند که نور بودن خدا یعنى هدایت کردن بندگان خود به وسیله انبیاء و اوصیاء ایشان و علمایى که در آن عصر بودند و لذا در روایات، "مثل نوره کمشکوة" را به وجود مبارک پیغمبر تاویل فرمودهاند.
پس از آن که معنى نور بودن خدا معلوم شد، معناى خلقت نور فاطمه از نور خدا هم روشن میگردد به این بیان که همانطور که خدا منشاء نور هدایت است، مظهر این نور هدایت را فاطمه قرار داد و فاطمه روشنایى به اهل زمین و آسمان داد، یعنى به واسطه فاطمه، اهل آسمانها و زمین هدایت شدند.
در "کافى" آمده است که امام صادق(علیهالسلام) به "سماعه" فرمود: اول چیزی که خدا را از مجردات خلق فرمود عقل بود آن هم از نور خودش . چون به واسطه عقل، خوب و بد تمیز داده میشود و حقایق اشیاء را مىبیند. در حقیقت به منزله چشم و راهنماى انسانست که انسان را بسوى کارهاى خوب هدایت میکند. خداوند فرمود این را هم از نور خودم خلق کردم یعنى چون من خودم نور هدایت هستم عقل را هم خلق کردم تا هادى مردم باشد.
پس معلوم شد این که خداوند خودش را در قرآن معرفى به نور میفرماید؛ یعنى خدا هادى اهل زمین و آسمانها است: "مثل نوره کمشکوة". مَثل نور حقتعالى که هدایت باشد مثل روزنهاى است در دیوارى که نهایت آن به خارج راه ندارد مانند طاقچهاى که در آن طاقچه "فیها مصباح" چراغى افروختهاند، "المصباح فى زجاجة" که آن چراغ افروخته شده در قندیلی از شیشه و بلور است. اگر چه اطراف چراغ را گرفته ولى به واسطه آن شفافیتی که دارد مانع از آن نور چراغ نمیشود بلکه آن نور به اطراف روشنایى میاندازد.
"الزجاجة کانها کوکب درى" آن شیشه و بلور از شدت صفا و لطافت مانند ستارهاى است که در کمال درخشندگى باشد. "یوقد من شجرة مبارکة" یعنى این چراغ و مصباح افروخته شده از روغن درختى است که بسیار با برکت و نفع دهنده است. "زیتونة" که زیتون باشد.
"لاشرقیة و لاغربیة" معانى بسیارى براى این جمله شده که بهتر از همه اینست که این درخت زیتون از درختهاى دنیا نیست که در شرق و غرب عالم باشد. "یکاد زینتها یضىء" نزدیک است روغن آن درخت از غایت تلالو روشنى دهد قبل از آن که در چراغ ریخته شود. "و لو لم تمسسه نارا" اگر چه به آن آتشى نرسیده باشد، یعنى صفا و درخشندگى آن روغن به اندازهایست که بدون آتش روشنایى بخشد و اگر در چراغ رود روشن شود. "نور على نور" یک روشنى افزوده روى روشنى دیگر خواهد بود یعنى روشنایى زیت همدست با نور چراغ و لطافت زجاجة شده و در مشکوة که جامع انواراست آن نور به غایت روشنایى انداخته است.
"یهدى الله لنوره من یشاء" حقتعالى هر کس را بخواهد به نور خود که هدایت و توفیق باشد هدایت میفرماید یعنى هر کس دنبال این نور برود و لیاقت پیدا کند حقتعالى نور را به او مرحمت فرماید این جمله از آیه خودش نور را معنى میکنند که نور به معنى هدایت است و قبلا هم ما "الله نور السموات" را به معنى هدایت معنى کردیم .
"و یضرب الله الامثال للناس و الله بکل شىء علیم"، حقتعالى مثالهایى براى شما میزند یعنى مقولات را به صورت محسوسات براى شما بیان میکند تا آن که مطلب را زود دریابید و مقصود زود هویدا گردد و خدا بر هر چیزى دانا است .
"سیدهاشم بحرینى" در کتاب "غایة المرام" خود پانزده حدیث از شیعه و دو حدیث از اهل تسنن نقل کرده که این آیه درباره اهل بیت اطهار(علیهم السلام) است، و آنها هادیان الهى در زمین میباشند.
از "کلینى" در "کافى" از "صالح بن سهل همدانى" نقل میکند که حضرت صادق(علیهالسلام) در آیه "الله نور السموات و الارض نوره کمشکوة" فرمود: مشکوة فاطمه(علیهاالسلام) است، "فیها مصباح" امام حسن(علیهالسلام)،"المصباح فى زجاجة"، امام حسین(علیهالسلام) است. یعنى همانطور که قندیل اطراف چراغ را گرفته نور امامت امام حسین و نُه فرزندش که امام بودند اطراف امام حسن را گرفته یعنى امامت از صلب امام حسین است نه امام حسن."کانها کوکب درّى"، فاطمه (علیهاالسلام) است که او کوکب درخشنده در میان زنان عالم میباشد "یوقد من شجرة مبارکة زیتونة"، ابراهیم است، "لاشرقیة و لاغربیة"، یعنى نه یهودى است نه نصرانى "یکاد زینتها یضى"، یعنى زود باش که از آن علم منتشر گردد یعنى از فاطمه "و لولم تمسسه نار نور"، یعنى امامى بعد از امامى "یهدى الله بنوره من یشاء"، یعنى خداى تعالى هر که را بخواهد بسوى ائمه هدایت میکند.
نظیر این حدیث از "ابن مغازلى" شافعى در "کتاب مناقب" نقل شده است. از آیه نور و روایت معلوم شد که فاطمه زهرا مانند کوکب درّى است که آن ستاره، از خود نور دارد.
و دلیل بر این که آیه نور درباره اهل بیت(علیهمالسلام) نازل شده آیه بعد از آن است که میفرماید: فى "بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیه اسمه" زیرا در روایات اهل تسنن وارد شده که بیوت اهلبیت میباشند.
"ابن عباس" میگوید در مسجد رسول خدا بودم کسى آیه "فى بیوت اذن الله" را خواند من از رسول خدا پرسیدم آن بیوت کدامند؟ فرمود انبیاء و به دست مبارک خود بجانب خانه دختر خود "فاطمه زهرا" اشاره فرمود.
اهل تسنن از انس نقل کردهاند که روزى رسول خدا آیه "فى بیوت اذن الله" را خواند مردى از جاى برخاست عرض کرد یا رسول الله آن خانهها کدامند؟ فرمود خانههاى انبیاء. دیگرى عرض کرد: یا رسول الله خانه على و فاطمه از آن خانهها است؟ حضرت فرمود: بلى بهترین آن خانه ها است .
فراوری از کتاب شرح زیارت عاشورا، اثر حضرت آیة الله حاج سیداحمد میرخانی
سلام برادر
خدا قوت.